Přejít na hlavní obsah

Novoroční předsevzetí můžou být radost. Spolu je letos dodržíme

 

Máme tu nový rok a s ním i nová předsevzetí. Jak jsem asi každý už časem zjistili, ne vždycky je tak jednoduché je dodržet. Tak do toho pojďme letos společně! Klíčem k dodržení našich cílů je určit si takové, které mají smysl a na kterých nám skutečně záleží. Šance, že je dokážeme splnit, je pak o dost vyšší. A když to dokážeme, máme z toho také o dost větší radost. 

 

Pro začátek pro vás máme pár rad, jak si zjednodušit cestu:

  • rozdělte si svůj cíl na menší dosažitelnější kroky a odměňujte se za jejich splnění
  • zapojte své okolí (najděte si parťáka, zapojte rodinu a povzbuzujte se navzájem, když vám dojde „šťáva”)
  • pro špetku inspirace si vyberte motivační citáty, které k vám promlouvají, a zkusit můžete i povzbuzující literaturu 

Budu jíst zdravěji

Po období Vánoc, které máme spojeny nejen s dárky, ale také spoustou dobrého jídla a sladkostí, patří formování postavy k nejčastější novoroční výzvě. Možná stačí, když do svého běžného jídelníčku zařadíte zdravější varianty oblíbených jídel a sladkostí. Jíst zdravě totiž nemusí nutně znamenat, že budete držet dietu. Stačí sáhnout po kvalitních surovinách, lyofilizovaném ovoci nebo superpotravinách. Klasické máslo můžete vyměnit za kvalitní Ghí nebo vyzkoušejte recepty s přírodními sladidly, nebo s bezlepkovou kokosovou či mandlovou moukou. Obsahují mnoho prospěšných látek, nezatěžují trávení a navíc jídlu dodají jedinečnou chuť. Vaše oblíbené muffiny budou bezkonkurenční, když přidáte i porci zdravých oříšků. 
 
V zimních měsících zařaďte do pitného režimu bylinkové čaje nebo rakytníkový džus. Ten podpoří vaši imunitu a zároveň patří mezi oblíbené antioxidanty.
 
Tip! Z novoročního předsevzetí se může stát i vášeň. Přihlaste se třeba na kurz zdravého pečení nebo vaření a objevujte nové chutě a kombinace zdravých receptů.   
 

Začnu se hýbat a zhubnu

Je mnoho cest, které vedou k vysněné postavě, ale ten nejlepší způsob, jak zhubnout, je sportovat a zdravě jíst.
 
Zkuste sport, který vás vždycky lákal a najděte si parťáka! Přeplněná fitka ani domácí rotopedy nejsou jedinou možností, jak začít cvičit. Sport má být zábava! Pokud jste týmový hráč, vyrazte třeba na badminton nebo na volejbal. Zacvičit si ale můžete i doma. Hitem posledních let se stala jóga a posilování pánevního dna. Zpevníte tak nejen svaly v oblasti pánve, ale také břišní svaly a hýždě. Bude se vám hodit třeba masážní balanční podložka nebo válec, a pokud se toho nebojíte, přidejte i posilovací gumy. 
 
A jestli se chystáte do nového roku vyběhnout, rozhodně doporučujeme bezdrátová sluchátka do uší, rukavice a teplou čepici. Je pak jenom na vás, jestli den zakončíte čajem nebo drinkem na podporu hubnutí. 
 
Když si vyberete správný sport, uvidíte, že shozená kila pro vás už nebudou jedinou motivací. Pohyb se pro vás stane oddechem po náročném dni. 

Skončím s kouřením

Na co lidé v rámci předsevzetí rozhodně nezapomínají, je zbavení se zlozvyků a závislostí. I tady se vyplatí jít po malých krůčcích a odměňovat se za každý zvládnutý den, týden nebo měsíc. A jestli jste kouřili i v domácnosti, musíte ji nyní pořádně vyvětrat. Pořiďte si antitabákové svíčky nebo spreje a vyperte vše, co mohlo načichnout, protože vůně cigaret by pro vás byla velkým pokušením. Stejně tak se vyhýbejte barům a místům, která s tím máte spojena.

Pokud jste to zkoušeli už několikrát, ale stále jste nepřišli na to, jak přestat kouřit, vyzkoušejte léčivou žvýkací gumu, ústní sprej nebo nikotinové náplasti. Ztlumí vaši chuť po cigaretě a pomůžou vám vytrvat. 

Naučím se odpočívat

Vlivem náročných situací v posledních letech se zdá, že jsme zapomněli, jak relaxovat. Přitom je to tak jednoduché! Naložit se do vany, zapálit svíčky a vzít si dobrou knihu do ruky. Je to vlastně určitý druh meditace. Pokud preferujete tu klasickou, zapněte si relaxační muziku, uvařte si čaj a najděte si místo jenom pro sebe. Doporučujeme také vypnout mobil a zkusit informační detox. Někdy je totiž osvobozující nebýt neustále na příjmu nebo online. 

Abyste se cítili odpočatí, nezapomínejte ani na dostatečný spánek. Před spaním se raději vyhněte modrému světlu z televize, protože blokuje tvorbu spánkového hormonu melatoninu. Pokud se ale nechcete vzdát svého oblíbeného večerního seriálu, můžete vyzkoušet bylinné přípravky a čaje na podporu klidného spánku. Večberní kávu i alkohol ale skutečně vynechte, pokud nechcete počítat ovečky až do rána. Vyplatí se dodržovat i spánkový režim. Uléhat a vstávat vždy ve stejnou dobu je nejlepší cesta, jak zlepšit spánek. 

Naučím se cizí řeči

Pokud se v zápalu novoročních předsevzetí rozhodnete pro rozšíření jazykové zásoby, vyberte si jazyk, který máte šanci použít. Korejština je bezpochyby zajímavá, ale pokud se zrovna do Koreje nechystáte, vyberte si radši něco jiného. 

Při výběru kurzů a učebnic zohledněte i způsob výuky. Jestliže se vám lépe pamatují obrázky, existují učebnice i kurzy s myšlenkovými mapami. Pokud potřebujete jazyk především slyšet, vyberte si kurz s rodilým mluvčím a osobním přístupem. 

Zábavnou formu výuky nabízí třeba nejrůznější jazykové aplikace, které celosvětově používá několik desítek milionů lidí. A pokud už na sobě cítíte, že vaše paměťové schopnosti lehce ochabují, zainvestujte do kvalitních doplňků stravy, které vám pomůžou paměť optimalizovat.