Sociální sítě jsou vesměs skvělé: zásobují nás tipy na recepty, cvičení, duševní zdraví. Můžeme sdílet své zážitky i příběhy, inspirovat ostatní a nechat se inspirovat. Ale co ta druhá strana mince, kterou taky intenzivně vnímáme, a přitom v nás hlodá pocit: Proč oni, a ne já? Stačí pozorovat nekonečný proud střípků ze života dokonalých lidí, kteří popíjejí lattéčko v Portofinu, potápějí se u korálových útesů a pozorují východ slunce v džungli na Bali.
A přitom všem vypadají úžasně: svaly se lesknou stejně jako prameny hustých vlasů, jejich pleť se vždy opálí do bronzova a účes pořád drží. Taková nálož krásy a optimismu zamává i se sebevědomím dospělého, natož se sebedůvěrou teenagerů nebo menších dětí.
Sebedůvěra pramení z jedinečnosti
Kromě nereálných ideálů krásy nás zaplavují i nežádoucí rady na úpravu vzhledu. A zatímco dospělí si asi dají dvě a dvě dohromady a vyhodnotí, co je ještě zdravé a správné, u dětí a mladistvých už to tak jednoduché není. Právě na nebezpečí toxických rad na sítích, kde děti tráví stále více času, se letos zaměřil Projekt sebedůvěry Dove. Podporuje sebedůvěru, která nepramení z falešné krásy, ale jedinečnosti každého z nás.
Zajímá vás příklad takové toxické rady? Virálním se stalo třeba video na TikToku s radou, jak si obrousit zuby do dokonalého tvaru pilníkem do nehty. Trend silně kritizovaly asociace dentistů, ale ani to šíření nezabránilo a zkrášlování pomocí pofiderních beauty tutoriálů frčí dál.
S vrstvami make-upu, filtrů a dalšími vylepšeními přicházejí děti kvůli zkresleným informacím (a také tomu, že falešným ideálům a smyšleným radám snadno uvěří) o zdravý náhled na sebelásku a sebevědomí. Lehce se tak ztratí víru ve svou jedinečnost.