Udělejte si jasno
„Eco-friendly kosmetiku chápeme jako celek,“ říká jedna ze zakladatelek značky Soaphoria Bianka Bodnárová a dodává: „Je důležité, aby tento aspekt splňoval každý proces, kterým výrobek projde – od výběru surovin z ověřených zdrojů přes udržitelné výrobní procesy až po materiály, tedy bezpečný, praktický a šetrný obal a také konečné balení, ve kterém výrobek putuje k zákazníkovi.“
Víte, že si můžete nechat ekologicky zabalit i zásilky z Notina? Dorazí k vám v balení z recyklovaného materiálu a bez plastu!
Hýčkejte se ekologickou kosmetikou
V kosmetickém světě se to ale hemží i dalšími termíny, které se někdy nesprávně zaměňují. Tak si v tom pojďme udělat pořádek, ať víte, co od které kosmetiky čekat.
- Přírodní kosmetika: Obsahuje složky přírodního a minerálního původu a ve složení by neměly být ropné produkty, syntetická barviva, parfemace nebo silikony.
- Bio a organická kosmetika: Platí zde to stejné jako u přírodní kosmetiky, ale přírodní složky (alespoň částečně) pocházejí z ekologického zemědělství.
- Cruelty-free kosmetika: Kosmetika, při jejímž výrobním procesu nedošlo v žádné fázi k testování na zvířatech.
- Vegan kosmetika: Neobsahuje složky živočišného původu, jako je med, včelí vosk nebo lanolin, může ale obsahovat syntetické látky.
Je ale potřeba dodat, že pojmy jako „organická“ nebo „přírodní“ kosmetika v současné době sice reguluje mezinárodní norma ISO 16128, ale není povinné ji dodržovat. Stále se tak můžete setkat s jejich zneužíváním. Trocha vlastního detektivního pátrání vám dá jistotu.
1. Certifikace
Poměrně jednoduchým vodítkem při hledání ekologické kosmetiky mohou být pro běžného spotřebitele certifikace na přebalu produktu. Vždy hledejte ty, které udělují nezávislé organizace – stává se totiž, že si některé firmy vytvoří certifikace vlastní. Ale ani s důvěryhodnými certifikáty to není tak jednoduché. Každý má totiž svá vlastní pravidla a některá jsou přísnější, jiné méně.
K těm nejznámějším patří Cosmos Natural a Cosmos Organic, které vznikly pod záštitou jednotného evropského standardu pro přírodní a bio kosmetiku Cosmos. Pro kosmetiku bez krutosti je to pak certifikace PETA a Leaping Bunny, pro veganskou The Vegan Society. Existuje jich ale mnohem více a můžete si tak vybrat, jak nároční a přísní budete.
Tuhle eko kosmetiku vyzkoušejte
2. Složení
Získání certifikace však nějakou dobu trvá a často také není zdarma, případně se platí za možnost uvést logo na přebalu výrobku. To znamená, že některé, především menší nebo nové značky, certifikace nemají, i když podmínky pro jejich získání splňují. A byla by proto škoda je z výběru vyškrtnout.
Zaměřit se tak můžete přímo na složení. Pro běžného smrtelníka jde ale o změť neznámých a cizích slov, která mu toho moc neřeknou. Pokud se vám do studia chemie nechce, využijte šikovné aplikace jako Skincarisma nebo Incidecoder, které umí složení produktů rozluštit za vás, a vy si uděláte přesnější představu o tom, čím se chystáte natřít nebo umýt.
3. Balení a obal
O tom, jak moc to značka myslí s eko přístupem vážně, vypovídá i samotný obal. Posoudit, jestli má menší dopad na přírodu sklo, papír nebo třeba bioplast, není úplně snadné. Zkuste proto myslet na pravidlo tří „r“ a zvolte buďto produkt, který množství použitých obalových materiálů redukuje, refill (tedy znovuplnitelnou verzi), nebo obal vyrobený z recyklovaného a recyklovatelného materiálu.
Podobně to vidí i Bianka Bodnárová: „V konečném důsledku podle mě není až tak důležité, jestli si koupíte produkt v plastu nebo ve skle. Rozhoduje hlavně to, co s obalem uděláte po jeho spotřebování. Pokud najde plastový kelímek využití na drobnosti v domácnosti, je to lepší volba než skleněná lahvička, kterou někdo hodí do komunálního odpadu.“
Zkuste kosmetiku bez obalu
4. Ekologické značky a transparentnost
Udržitelný přístup je trendem a zákazníci jej vyhledávají. Tak proč by se svými aktivitami v oblasti šetrného přístupu k životnímu prostředí značky nechlubily? Líbivá tvrzení jsou ale jedna věc, jasná data druhá. Proto chtějte vědět co nejvíc a prověřujte.
„Dívejte se na značku jako na celek – sledujte její komunikaci, vyhledejte si zákulisní informace a nenechte se oklamat ‚zeleným‘ obalem,“ radí Bianka Bodnárová. Zjišťujte, jak společnost kompenzuje svou uhlíkovou stopu, odkud pocházejí ingredience, z nichž vyrábí své produkty, a třeba i to, kdo pro společnost pracuje a jaké má pracovní podmínky.
Najít značku, která si sedne s vaší pletí, vlasy a zároveň i přesvědčením, není snadné. Ale myslíme si, že to hledání za to stojí. A eko kosmetika je navíc zatraceně trendy! Souhlasíte?