Často kladené dotazy

1. Co je to parfém, toaletní a kolínská voda?

Parfém obsahuje 15 až 30 % kompozice, parfémovaná voda nebo Eau de parfum 8 až 15 % kompozice, toaletní voda nebo Eau de toilette 4 až 8 % kompozice v koncentrovaném lihu. Kolínská voda (Eau de cologne) obsahuje 3 až 5 % kompozice ve zředěném, často 70%ním lihu (obsahuje 70 % ethanolu).

2. Jak si vybrat správný parfém nebo podobný výrobek?

Především podle vlastního vkusu. Nikdy nevybíráme vůni podle "vzorku" připraveného aplikací parfému nebo podobného výrobku např. na vatový tampón nebo do krytky spreje, který je pak delší dobu ponechán volně na vzduchu. Takovýto "vzorek" vůně neodpovídá vůni výrobku v uzavřeném obalu.

3. Je pravda, že stejný parfém má u různých uživatelů poněkud odlišnou vůni?

Ano, je to pravda. Každý člověk má svou vlastní specifickou vůni. Závisí to na vlastnostech jeho pokožky, způsobu výživy a životních zvyklostech. Parfém, který u jednoho uživatele voní velmi příjemně, muže na pokožce jiného uživatele působit poněkud odlišně.

4. Mění se vůně parfému, požije-li uživatel např. ostře kořeněné jídlo?

Vůně parfému se nemění, mění se však vůně pokožky, která vyzařuje vůně metabolické přeměny požitého pokrmu. Tato změna je příčinou toho, proč v komplexu s vůní parfému vyznívá celkový dojem odlišně od vůně parfému samotného.

5. Může parfém ovlivnit náladu?

Ano, velmi. Vůně působí bezprostředně na psychickou rovnováhu. Příjemná vůně dokáže velmi rychle zlepšit náladu, ale naopak, pronikavá, velmi intenzivní vůně zneklidňuje a může vyvolat i určité potíže.

6. Existují erotizující parfémy?

V zásadě ne, alespoň ne ve smyslu bezprostředně působícího afrodiziaka. Ale příjemná vůně, kterou používá objekt vašeho zájmu, působí přesto dráždivě. Čím je však vůně svěžejší nebo ovocnější, tím jsou tzv. dráždivé účinky menší.

7. Existují pravidla, jak se má parfém používat?

Ano. Parfém nikdy nesmí "tyranizovat" okolí. Zde více než kde jinde platí zásada, že méně je vždy více. Během dne je žádoucí používat lehčí toaletní nebo kolínské vody. Parfém samotný má být používán pouze pro výjimečné a slavnostní příležitosti. Je vhodné volit vůně také s ohledem na roční období. Pro teplé letní dny jsou jako stvořené svěží květinové, případně citrusové vůně a jejich četné modifikace. V chladných ročních obdobích se uplatní spíše těžší balzamické i orientální typy vůní. To samozřejmě nemá být železným pravidlem. Výběr vonné garderoby každé ženy i muže se řídí jejich osobním vkusem a způsobem života.

8. Proč se nemá současně používat více různých vůní?

Každý parfém je jedním harmonickým celkem. Použije-li se současně jiný a odlišně intenzivně vonící přípravek, dochází často k disharmonii, která ve svém komplexu může vyvolat nepříjemný dojem.

9. Jak a kde se má parfém "nosit"?

Je to především otázka koncentrace. Uvažuje-li se ona proslulá kapka nanesená za ušním boltcem, je tím zpravidla míněn parfém. Všeobecně se parfém nanáší na místa, kde je pod pokožkou nejvíce krevních vlásečnic, tj. do loketního důlku, ale i do pokolení - do míst, kde je pokožka nejteplejší a kde se vůně parfému plně rozvine. Parfém se také nanáší na vlasy, těsně nad pokožku hlavy. Mimořádně dobře vyniká parfém na oděvech z přírodních materiálů a na kožešinách, nedoporučuje se však nanášet jej např. na bílé a světlé oděvní součásti, zejména pak ne na přírodní hedvábí.

10. Jak dlouho je parfém použitelný a jak se pozná, že není již zcela v pořádku?

Není-li flakon s používaným parfémem vystaven účinku denního světla a teplotám vyšším než asi 20°C, vydrží vůně i několik let. Nové parfémy mívají piktogramy, které prozradí po jakou dobu parfém nemění své vlastnosti po otevření. Tato doba je dle vůně různá a pohybuje se od 12 do 36 měsíců.. Parfém v originálním neotevřeném flakonu pak vydrží i několik let. Parfém, jehož barva se mění, většinou ve tmavší odstín a kolem jehož uzávěru se usazuje pryskyřicový prstenec, je zpravidla starý. Také kyselá a pryskyřičná vůně signalizuje, že parfém nebo podobný výrobek má svou dobu použitelnosti již za sebou.

Rodokmeny parfémů

Dle nejnovějšího způsobu třídění rozeznáváme následující skupiny vůní: (třídicí systém vypracovaný skupinou Haarmann - Reimer). Parfémy různých značek dělíme na 6 hlavních skupin s podskupinami.


                           

1 - květinová
(převážně dámská)

květinově zelená (např. Chanel No.19)
květinově ovocná (např. Givenchy Amarige)
květinově svěží (např. Dior - Diorella, Diorissimo)
květinově květinová - fantazie (N.Ricci L´Air du Temps, Anais)
květinově aldehydická (např. Chanel No.5)
květinově sladká (např. Dior - Poison)
 

2 - orientální
(dámská i pánská)

orientální sladká - ambrová (např. Dior - Dune)
orientální kořenitá (kořeněná) (YSL - Opium)
 

3 - chyprová (cypřišová)
(dámská i pánská)

chyprově ovocná (např. Joop Femme)
chyprově květinově animální (např. Dior - Miss Dior)
chyprově květinová (např. Paloma Picasso)
chyprově svěží (např. Halston)
chyprově zelená (např. Dior - Fahrenheit)
chyprově dřevitá
chyprově juchtová (kůže)
chyprově tabáková
chyprově jehlicnatá (např. Guy Laroche - Drakkar Noir)
 

4 - fougerová ( čti:fužér)
(převážně pánská)

fougerově svěží (např. Davidoff Cool Water - pánsk.)
fougerově květinová (např. Paco Rabanne Pour Homme)
fougerově dřevitá (např. Kouros)
fougerově sladká - ambrová (např. Brut)
 

5 - citrusová
(převážně pánská)

citrusově květinová (např. Dior - Eau Sauvage)
citrusově fantazijní (např. Armani pour Homme)
citrusově zelená (např. Guy Laroche - Drakkar)
 

6 - levandulová
(převážně pánská)

levandulově svěží (např. Yardley, Avon, Shiseido)
levandulově kořeněná (např. Halston 101)
 

X - mošusové
 

(Mošusově vonící látky mohou být univerzálně použity ve všech kategoriích).



1) Květinová vůně

a) květinově zelená
Obsahuje většinou prvky vůně jako iris (kosatec), galbanum (pryskyřice získávaná z některých íránských a afrických mrkvovitých rostlin). Svěží (emancipovaná) vůně.

b) květinově ovocná
Obsahuje většinou prvky vůně jako ananas, broskev, meruňka, cassis (černý rybíz), jablko. U těchto vůní bývá velmi výrazná ovocná složka.

c) květinově svěží
Obsahuje většinou prvky vůně jako konvalinka, narcis, hyacint, pomerančové květy. Může být přidán i bergamot, jasmín, nebo i vůně čerstvých zelených trav. Vůně jarních květů.

d) květinově květinová - fantazie
Obsahuje většinou prvky vůně jako růže, jasmín, ylang-ylang, narcis, tuberóza, iris, karafiát. Něžné romantické vůně, které obsahují většinou četné silice z květu. Nejrůznějšími kombinacemi vznikají tzv. vůně bílých kvetu. Vůně těchto kvetu je teplá až narkotická. (např. Cacharel Anais Anais).

e) květinově aldehydická
Květinové prvky jsou zde kombinovány zejména se skupinou alifatických aldehydů. Aldehyd (ze slov alkohol a dehydrogenatum) je bezbarvá organická sloučenina, která vzniká oxidací nebo dehydrogenizací alkoholu. Tyto parfémy jsou elegantní a typicky ženské. Nejslavnější je Chanel No.5.

f) květinově sladká
Těžké intenzivní kreace vůní složené z nejtěžších květinových vůní.

2) Orientální vůně

a) orientální sladká - ambrová
Obsahují většinou prvky jako květinové, balzamicko-animální, citrusové, vanilková ambra. Mnohdy doplněna o zelené a kořeněné vůně, ke kterým se ještě přidávají sladké ambrové komponenty. Pro pánskou variantu se přimíchává ambra, medové aroma a vanilkový základ.

b) orientální kořenitá (kořeněná)
Obsahuje většinou prvky jako muškát, hřebíček, skořice, karafiát, ambra, cedr, santal. Také se přidává jasmín, ylang-ylang, a některé salicyláty.

3) Chyprová (Cypřišová) vůně

a) chyprově ovocná
Typická těžká vůně ovoce, jejíž hlavní složkou je broskev.

b) chyprova květinově animální
Tato komponenta je oblíbená u mužů i žen. Animální složky jí přidávají na ženskosti, natrpklá vůně kůže je zase mužná.

c) chyprova květinová
Obsahuje většinou prvky gardénie (např.Paloma Picasso), růže. Míchá se také s paculi.

d) chyprově svěží
Obsahuje čisté cypřišové kompozice. Lehká, efektní vůně.

e) chyprově zelená
Nejlehčí, svěží odnož cypřišových vůní. Používají se prvky vonící trávově nebo listově zelené, a také prvky dřevo-mech, jehličí, svěží listí. Např. Dior - Fahrenheit.

f) chyprově dřevitá
Obsahuje většinou prvky: - santalové dřevo, paculi, andropogon, vetyver, cedr.

g) chyprově juchtová (kůže) a h) chyprově tabáková
Často jsou kombinovány s prvky kořenitými a bylinnými.

i) chyprově jehličnatá
Vonné látky získávané ze dřeva a výtažky z jehličí.

4) Fougerová vůně

a) fougerově svěží
Převažuje levandulová složka. Obohacuje se kořeněnými aromaty, pikantními bylinami, a svěží vůní dřeva.

b) fougerově květinová
Květinovou vůni dodává pomerančový květ, brambořík, konvalinka, neroli.

c) fougerově dřevitá
Zejména moderní syntetické látky vonící po ambře a vzácných dřevech.

d) fougerově sladká - ambrová
Charakter této kompozice tvoří sladká vůně spolu s ambrou. Také se přidávají kumaronové prvky.

5) Citrusová vůně

a) citrusově květinová
Obsahuje jemné bylinné prvky. Používá se i jako unisex vůně.

b) citrusově fantazijní
Obsahuje komponenty z citrusových silic a moderní syntetické látky. Zahrnuje různé druhy kolínských vod.

c) citrusově zelená
K základní citrusové vůni se přidávají ovocné a zelené prvky.

6) Levandulová vůně

a) levandulově svěží
Neobsahuje další komponenty. K její výrobě se používá čistá levandulová vůně. Jsou to spíše osvěžující vody.

b) levandulově kořeněná
Kořeněná varianta s vůní jehličí. Zvlášť pikantní svěžest.

Složení

Parfém (extrakt) - obsahuje 15 až 30 % vonné parfémové kompozice v koncentrovaném lihu (alkoholu).
Parfémová voda (Eau de Parfum, EdP) - obsahuje 8 až 15 % vonné parfémové kompozice v cca 85-90% lihu.
Toaletní voda (Eau de Toilette, EdT) - obsahuje 4 až 8 % vonné parfémové kompozice v cca 80% lihu.
Kolínská voda (Eau de Cologne, EdC) - obsahuje 3 až 5 % vonné parfémové kompozice v cca 70% lihu


Výňatek z knihy Vůně a parfémy (Emilie Třepková, František Vonášek, MAXDORF 1997)


 


Obrázky jsou pouze ilustrativní

Obrázky uvedené u produktů jsou pouze ilustrativní. Z důvodu světelných podmínek mohou být reálné odstíny krabiček, flakonů a parfémů mírně odlišné od zobrazených.

Občas výrobci změní u produktu tvar flakonu, barevnost krabičky apod. Přitom obsah produktu zůstane původní, stejně jako název. V takovém případě může dojít po určitou dobu k souběžnému prodeji obou verzí balení. Nový obal pak nemusí vůbec odpovídat vyobrazenému vzhledu.
 

Chcete se na něco zeptat? Napište nám.

Položky označené hvězdičkou * jsou povinné.






notino sady vanoce

Menu

volejte 530 514 014