Co je to greenwashing?
Pojem greenwashing se dá do češtiny přeložit jako zelené vymývání. Je založen na tom, že stále více lidí chce kupovat výrobky šetrné k přírodě. A právě toho využívá řada firem, samozřejmě i těch kosmetických. Výrobci, kteří využívají greenwashingové praktiky, tak klamou zákazníka s tím, že kupuje ekologický a přírodní výrobek, i když tomu tak vůbec není. Můžeme se totiž setkat s tím, že produkt, který se označuje jako přírodní, ve skutečnosti obsahuje jen třeba dvě přírodní ingredience!
Jak poznám, že je produkt přírodní
Abyste si ověřili, že produkt, který kupujete, je skutečně přírodní, máte dvě možnosti. První z nich je vybírat si jen certifikovanou přírodní kosmetiku. Mezi věrohodné ekologické certifikáty patří například Ecocert, NaTrue nebo Certifikovaná přírodní kosmetika. Když narazíte na neznámý certifikát, určitě si jej na internetu ověřte. Už se mi nejednou stalo, že certifikát, který byl na kosmetice uveden, si značka vytvořila jen proto, aby vypadala dobře.
TIP: Možná se vám zdá orientace ve světě přírodní kosmetiky trochu složitá, ale většinu látek si můžete dohledat na pár klinutí na internetu. Sama přírodní kosmetiku miluji, moje srdcovka jsou třeba produkty pro péči o pleť od australské značky Aēsop, tělové a vlasové produkty 100% přírodní značky Make Me BIO, nebo třeba dekorativní kosmetika (opět z Austrálie :) Ere Perez.
Druhým způsobem, jak odhalit skutečně přírodní kosmetiku, je číst složení. Za mě je toto o něco lepší způsob, než se jen soustředit na certifikáty. Získat certifikát je totiž poměrně nákladná záležitost, a tak si jej menší či začínající, ale přesto kvalitní značky často nemohou dovolit. Pokud se tedy soustředíme pouze na certifikáty, můžeme se tak ochudit o kvalitní přírodní kosmetiku od menších značek.
Zároveň jsem přesvědčená o tom, že mít alespoň základní přehled o kosmetických složkách se hodí každému. Právě neznalosti jednotlivých složek kosmetiky totiž často využívají velké firmy. Ty tak v rámci aktuálního zájmu o přírodní kosmetiku nelení a zavádí různé „zelené řady“.
Produkty z těchto řad ale často nejsou ekologické ani přírodní, protože obsahují třeba jen jednu, dvě přírodní složky. Tím ovšem určitě nechci říct, že všechny velké značky využívají greenwashingu. To vůbec ne! Jen je ale třeba se celkově s těmito produkty mít na pozoru a nekupovat slepě jen na základě líbivého obalu, který se tváří eko.