Přejít na hlavní obsah

Jíst, pít, nebo mazat? Víme, v jaké formě je kolagen nejúčinnější!

10. 4. 2023

Jana Krajčová

Čtení na 4 minuty

Kolagen už není jen populární součástí anti-aging krémů. Dnes se sype do kafe v podobě prášku nebo zobe jako gumové bonbony. Než ale podlehnete trendům a začnete ho s vidinou omládnutí a oslnivých vlasů i nehtů pojídat ve velkém, zjistěte, v jaké formě to má skutečně smysl.

Pokud toužíte po mladistvém looku, měl by být kolagen vaším nejlepším přítelem. V těle se tvoří přirozeně, ale s rostoucím věkem – k naší smůle – čím dál méně. Ubývat začne už okolo dvacítky! Co s tím? Vsaďte na kolagenové doplňky stravy! 

1. Kolagen jako prášek 

Ještě si nesypete kolagen do ranní kávy? Možná začnete. Právě tenhle způsob odborníci označují za vůbec nejúčinnější, a to díky dobré stravitelnosti a vysoké koncentraci kolagenových peptidů. Přisypat si prášek můžete takřka do každého jídla a pití, od zmiňované kávy přes smoothie až po polévky nebo třeba vločky. Ale nebudeme si nic nalhávat, chuťově si kolagenem jídlo nevylepšíte, což je asi jediná nevýhoda tohoto způsobu.  

Tip: Kolagen je nejběžnější bílkovinou v našem těle a vyskytuje se v pojivových tkáních, kostech, svalech i orgánech. Vliv má i na naše vlasy, nehty a pleť, která je díky němu hezky vypnutá a svěží. 

2. Kolagenové kapsle 

Pokud se vám užívání kolagenového prášku zdá trochu komplikované, s kolagenovými kapslemi to budete mít maximálně snadné. Spolknete tobolku, a je hotovo, bez jakékoliv nepříjemné pachuti. Malý trabl je ale ve vstřebatelnosti a také vhodném dávkování. Některé kapsle obsahují tak málo kolagenu, že byste si jich museli vzít šest denně. Pokud po nich sáhnete, zaměřte se při výběru na jeho koncentraci.  

Tip: Pokud se u doplňků stravy setkáte s termíny hydrolyzovaný kolagen nebo kolagenové peptidy, znamená to, že je v nich kolagen rozštěpen na menší molekuly. Právě takto jej naše tělo vstřebává nejlépe. 

3. Kolagenové drinky 

Předmíchané nebo v podobě prášku, který rozpustíte ve vodě – tak fungují kolagenové drinky. Jejich plusem je pohodlné používání a dobrá stravitelnost, a navíc podpoříte pitný režim. Ve srovnání s práškovým kolagenem ale máte trochu omezenější možnosti konzumace a budete možná o něco déle hledat typ, který vám bude (alespoň trochu) chutnat. 

Napijte se kolagenu

4. Kolagenové želé 

Vypadají jako klasické gumové bonbony (které jsme dříve mlsali v domnění, že děláme něco skvělého pro své klouby a kosti), ale na rozdíl od nich nejsou tak přeplněné cukrem a skutečně tělu dávku kolagenu dodávají. Jen tak dobře nechutnají. A ve srovnání například s kolagenovým práškem nebývají tak efektivní.  

Tip: Víte, jaká dávka kolagenu za den je akorát? Podle výzkumů je bezpečná a efektivní konzumace 2–15 g hydrolyzovaného kolagenu denně. 

5. Kosmetika s kolagenem 

Kolagen je i oblíbenou ingrediencí v krémech na obličej nebo pleťových sérech. Protože jsou ale jeho molekuly příliš velké, dostává se do pleti složitě, a spíše než vyhlazení vrásek tak zajišťuje hydrataci. V krémech raději vsaďte na složky, jako je retinol, vitamín C nebo třeba kyselina glykolová, které produkci kolagenu podporují. 

6. Doplňte kolagen přirozenou cestou 

Doplňky stravy nejsou nic pro vás? Stále ještě existuje možnost přijímat kolagen naprosto přirozenou cestou. Jen to bude vyžadovat změny v jídelníčku (a možná se vám nebudou úplně líbit). Navíc tato forma není zrovna efektivní. Nejvíce kolagenu totiž obsahuje vývar z kostí, vnitřnosti nebo maso i s kůží a chrupavkami. A to nejspíš není nic, co byste s chutí jedli každý den. 

Pokud jste se někde dočetli, že kolagen doplníte i chroupáním listové zeleniny, červené papriky nebo lesních plodů, trochu vás zklameme. Tyto potraviny jen podporují jeho produkci. 

Kolagen na sto způsobů

Jak jste na tom s doplňováním kolagenu vy? Je už ve vašem jídelníčku, nebo sázíte na jiné ingredience?