Přejít na hlavní obsah

Opravdu si v době krize kupujeme více rtěnek?

31. 8. 2022

Jana Uhlířová

Čtení na 3 minuty

Je rtěnka něco, na čem šetříte, nebo byste si svou oblíbenou značku nenechala vzít ani za nic, i kdybyste si opasek musela utáhnout v jiných oblastech života? Podle takzvaného rtěnkového efektu právě v době krize stoupají prodeje rtěnek. Proč? Protože si prostě chceme užít alespoň kousek luxusu. Prozradíme vám, kde se tento pojem vzal a proč se nebát do rtěnky investovat.

Rtěnka nás, holky, většinou fascinuje od dětství. Elegance, s jakou si ji některé nanášejí, efekt, kterým nás dokáže proměnit, dodat sebevědomí a změnit výraz, během okamžiku nás zkrášlit. Už ji nenosíme (tolik) kvůli mužům, ale kvůli nám samým. Se rtěnkou se cítíme jinak. Líp. Okouzlující. Sexy. Sebevědomé. 

A na rozdíl od pracných očních linek, bronzeru anebo konturování je její použití docela snadné, zvlášť když je v kurzu nedbalý francouzský look (a ten je trendy naštěstí pořád). Máte rádi rtěnky, nebo si k nim teprve cestu hledáte? Možná je teď ta nejlepší doba, kdy si rtěnku (zase) pořídit. 

V době ekonomické krize, války skoro za humny a období, kdy pomalu přichází zima a už doma nebudeme přetápět a chodit ve spodním prádle, protože zlaté časy prý už byly (a byly skvělé), by člověk očekával, že zájem o kosmetiku trochu poleví a přesune se k vyhledávaní kanystrů na benzin, vlněných roláků a cihliček zlata. Ale kdepak.  

Rtěnky nejen do krize:

Co to je rtěnkový efekt? 

Opět se totiž potvrdil tzv. lipstick efekt a prodeje rtěnek stoupají.  Stručně řečeno: v době ekonomického propadu jejich prodeje rostou. Přijde vám to nelogické?  

Jedna teorie totiž tvrdí, že to je tím, že si ženy chtějí dopřát alespoň nějaký malý, dostupný luxus, což rtěnka perfektně splňuje, a tak jsou naše pohnutky spíše psychologické. Jiné teorie zase zastávají názor, že se ženy chtějí díky rtěnce zkrášlit, najít si tak bohatého muže a ten se o ně v době krize postará (a to už jsme u evoluční psychologie).  

S pojmem jako takovým přišel Leonard Lauder, bývalý ředitel Estée Lauder. Právě on vypozoroval nárůst prodeje rtěnek po útocích na World Trade Center v 2001 a potom i podobné tendence v době ekonomických krizí a propadů. Od té doby odborníci provedli ještě několik studií, teorie ale stoprocentně potvrzena nebyla. Přesto tenhle efekt pořád pozorujeme.  

Jsou dražší rtěnky opravdu lepší? 

Alespoň malý luxus si každopádně chceme dopřát, ať se kolem nás zrovna bortí svět nebo ne, a rtěnka tenhle dostupný přepych představuje. Věhlasné značky pak prý nosíme „do světa“, zatímco ty méně slavné „na doma“ a méně speciální příležitosti. Jaký je mezi nimi rozdíl?  

Dražší rtěnky většinou můžou mít lepší složení, díky tomu pak vypadají na rtech lépe a vydrží déle. Také většinou obsahují  kvalitní ingredience a pečující složky, díku tomu rty nevysušují a hrozí méně alergických reakcí.  

Další efekt je psychologický: jde o ten feel good pocit, který nám slavné značky přinášejí, a vlastně i sebevědomí. S trochou nadsázky, ďábel sice nosí Pradu, ale ženu, která nanese na rty Diora, nedokáže zastavit nic. Nebo? Levnější rtěnky sice nabízejí širokou barevnou paletu, ale co se týče samotné sytosti barvy, množství odstínů a výdrže na rtech, většinou dražším kouskům konkurovat nemůžou.  

Rtěnka není povrchní záležitostí. Je vyjádřením ženskosti, krásy a elegance. A dodává sebevědomí! Vyzkoušeno, tak to zkuste taky. Krize, nekrize.