Pastelové obleky, růžová mikina, plátěná sukně... Brad Pitt se toho při premiéře filmu Bullet Train letos v létě fakt nebál a jeho svěží, až gender neutral výběr oblečení, pěkně rozvířil okurkovou sezónu. Slušelo mu to, jako vždycky. A dokázal, že mužnost vůbec nedefinuje to, co máte na sobě.
Brad je jedním z generace „oldies but goldies“, kteří se přidali k nové vlně. Generaci, která se snaží svět nerozdělovat na mužský a ženský, ale vzít si z obou to, co jim vyhovuje, co se jim líbí, co jim sluší. Někteří návrháři už nedělí oblečení na mužské a ženské. Šaty, líčení, krajky a perly si oblíbili Billy Porter nebo Lenny Kravitz. Marc Jacobs zdůrazňuje, že i kosmetika je genderově neutrální. Rtěnka je prostě rtěnka. Muži dnes prostě nosí šaty, výrazné šperky, lakují si nehty a experimentují s make-upem.
Líčení a podpatky pro muže? Nic nového.
Vlastně tím objevujeme jen dávno objevené. Staří Egypťané, Řekové i francouzští aristokraté by mohli vyprávět. Dramatické líčené, paruky, pudry, výrazné podpatky, to všechno už tady bylo. A pokud se ozývají hlasy, že je to zženštilé? Pak nezbývá než se ptát, co vlastně je mužnost. Přestává být muž sexy, když si vezmi sukni? Brad Pitt určitě ne. Proč? Protože mužnost nedefinuje, co máte na sobě, ale co máte v sobě, co z vás vyzařuje.
O mužnost asi nepřijdete, ani když použijete korektor, nalakujete si nehty na modro nebo si necháte udělat francouzskou manikúru. Proto nic ze svého charisma neztrácí ani Harry Styles, přední představitel gender neutral módy, v růžových volánech. Právě když se Harry objevil na obálce prosincového Vogue 2020 v gender neutral oblečení, potvrdilo se, že je něco ve vzduchu.
Mužnost se definuje znovu a může mít spoustu podob podobně jako móda nebo líčení. Během lockdownů stoupl počet vyhledávání mužského make-upu o osmedesát procent a mezitím se z něj stal milionový byznys. A nejsou to jen výrazné linky a rtěnky, co muže zajímá. Zkoušejí i make-upy a korektory, podkladové báze a laky na nehty – cokoliv, co jim pomáhá vypadat a cítit se lépe.
Ukažte se světu
Když se povzneseme nad povzdechy „kolik těch pohlaví ještě bude“ a „lidi už taky neví coby“, s mužností se něco děje už celé roky. Tahle proměna byla někdy trochu dramaticky nazývána krize mužství. Pak se se ale, zdá se, přelila do mnohem zajímavější proměny. Ke svobodnějšímu vyjádření sebe sama. Mladí (a nejen oni) se chtějí vyjádřit, chtějí přemýšlet o módě i beauty jinak. Proč nemůžeme nosit to, v čem se cítíme sami sebou a je nám v tom příjemně a pohodlně? Nemá být cílem celého fashion i beauty byznysu, že se nakonec budeme cítit sami sebou? Nová generace mění způsob, jakým o světě přemýšlíme a někteří ze starších generací se k nim s radostí přidávají.
Co definuje mužnost dneska, když jste jako muž na mateřské, když můžete nosit růžové volány i nehty, když jsou ženy ekonomicky soběstačné a nečekají doma na mamuta? Co definuje mužnost, když opustíme všechny stereotypy a chlapáctví? Hranice se nestanovují, ale boří. Mnohem víc než o sebeprosazení (někdy bezohledné), jde o sebevyjádření. Nejde o ego, ale o duši. Mužnost je třeba Adam Driver v kampani Burberry Hero. Ano, jsou tam svaly (ach), ale především tam jde o mužnost jako propojení mužské síly a zároveň citlivosti. Prohlášení ve smyslu: Objevte, kdo jste, a dejte to světu najevo. A to platí jak pro muže, tak pro ženy.
Popravdě, svět ženské módy, krásy, líčení je mnohem barevnější, zábavnější a variabilnější než mužský. Tak proč jim do něj nedat nahlédnout a nepodělit se? Není to zpupnost ve stylu „oni už nevědí coby“, ale spíš touha projevit se takový, jaký jsem, a cítím, že móda i líčení a hra. Fashion a beauty je byznys, samozřejmě, ale hlavně hravost a svoboda. A to teď možná potřebujeme nejvíc.