Když se řekne signature parfém
„Signature parfém je náš charakteristický parfém, doslova vonný podpis,“ vysvětluje parfémářka Kateřina Nováková pojem, který se možná v našem povědomí ještě tak úplně neusadil. A přidává i poetičtější pohled na věc: „Je to to, co zůstává za vámi jako nezaměnitelný podpis v prostoru, čase a v myslích lidí poté, co odtančíte.“ Signature vůně by měla definovat to, kým jste, a stoprocentně s vámi souznít. A i když se po čase na chvíli odloučíte, zase si k sobě najdete cestu.
Signature vůně vs. vonná garderoba
Budování vonné garderoby, tedy jakéhosi parfémového šatníku, ze kterého si každý den vyberete kousek podle počasí, nálady nebo plánů, má své výhody. „Výběr z několika různorodých vůní je nejen kreativní a hravý proces, ale také vám umožňuje určit první dojem, výrazně podpořit své záměry a fixovat důležité prožitky v paměti. Toho lze využít například při učení, terapiích a výjimečných životních událostech,“ uvádí odbornice.
Takhle může vonět váš signature parfém
Proč tedy jíst celý život vanilkovou zmrzlinu, když existuje tolik vynikajících možností? „Signature parfém vytváří bezpečný prostor, funguje jako psychologická kotva, je jako domov, který si nosíme stále s sebou,“ říká Kateřina Nováková a dodává: „Stejně tak funguje na lidi v našem okolí, kteří nás díky signature vůni berou více na vědomí, dokonale si nás zapamatují a jejím prostřednictvím si nás také dovedou bezchybně vybavit.“
Krok za krokem: Takhle najdete svou signature vůni
Možná jste dříve nad parfémy takto nepřemýšleli, ale najednou „ten svůj“ toužíte najít. Tohle je ta správná cesta.
1. Začněte od základů
Možná je máte v malíku, spíše je ale úplně všechny neznáte: kategorie vůní (víte třeba, že existují zelené, vodní nebo aromatické vůně?). Právě troškou toho vzdělávání by vaše cesta měla začít i podle parfémářky. „Pokud dokážete určit oblíbenou kategorii nebo jednu až tři preferované ingredience, máte stopu a můžete se vydat vstříc olfaktorickému průzkumu,“ radí Kateřina Nováková.
2. Ne hype, ale vy
Sáhnout při nekonečných možnostech výběru po vůni, kterou známe ze sociálních sítí a časopisů nebo u ní svítí ikonka „bestseller“, je jednoduché. Trendy a hype ale pominou, kouzlo vaší signature vůně by nemělo. A tak při výběru přihlédněte ke svému vlastnímu stylu a osobnosti. „Klíčové je být s vůní sám za sebe, navnímat si, jak nám v ní je, a pokud možno se nenechat ovlivnit reklamou a komentáři okolí,“ potvrzuje parfémářka.
3. Emoce jako rádce
A jak poznat, že je to ON? Nechte to na svých emocích a intuici. Anebo, jak radí odbornice, si odpovězte na tyto otázky: Chci se takto cítit? Líbí se mi, kým jsem, když si oblékám tento parfém? Vyzdvihuje a doplňuje to, co potřebuji?
4. Dejte si na čas
Stejně jako hledání životní lásky může být i cesta k té parfémové dlouhá a nevyhnete se omylům. „Vyzbrojte se trpělivostí a dostatkem vzorků parfémů. Někdy jde o impulzivní lásku na první přičichnutí, jindy se k tomu, co chceme, propracujeme časem nebo i pomocí toho, co rozhodně nechceme,“ radí odbornice.
Očichejte tyto netradiční vůně
Než uděláte finální rozhodnutí, dejte vůni dostatek času, aby se rozvinula, a poznejte všechny její tváře, tedy hlavu, srdce a základ. A ještě něco: vždy zkoušejte vůni přímo na sobě, protože parfém voní kvůli rozdílným vlastnostem pokožky na každém z nás jinak (o papírku v parfumerii nemluvě).
5. Napořád. Nebo taky ne
Voní nám teď, voní nám po týdnu i po měsíci. Ale bude to stejné i za pár let? Opravdu jste svůj signature parfém našli? Podle odbornice je to jako s lidmi. Jen těžko dokážeme s jistotou říct, jestli nám bude za pár let pořád hezky v blízkosti konkrétní osoby. A navíc se samozřejmě v průběhu života také vyvíjí náš vkus a potřeby.
„A i kdyby se vám to u vůně odhadnout podařilo, parfémové domy své receptury často reformulují, obchodně méně úspěšné vůně se stahují z prodeje, a pokud si zamilujete produkt v limitované edici, budete brzy hledat znovu,“ upozorňuje Kateřina Nováková.
Možná ji najdete zítra, možná za pár let. Možná spolu budete navěky, možná se vaše cesty rozejdou. Ale není třeba si z hledání signature vůně dělat těžkou hlavu, měla by to být zábava, i podle parfémářky: „Mějte čichové receptory na stopkách, objevujte, milujte to a dobře se bavte.“