Přejít na hlavní obsah

Nejde vám zhubnout? Možná jsou za tím tyhle chyby

29. 2. 2024

Petra Vachoušková

Čtení na 6 minut

Máte pocit, že děláte všechno správně, ale ručička na váze se ne a ne hnout z místa. Co děláte špatně? Třeba za to může jedna z těchto chyb, která by vás možná vůbec nenapadla.

Od nového roku se snažíte zapracovat na své postavě, výsledky se ale pořád nedostavují. Držíte dietu nebo se výrazně omezujete v jídle, snažíte se pravidelně cvičit, ale pořád nic. Myslíte si, že děláte všechno správně. Ale… Neděláte náhodou jednu z těchto chyb? 

1. Málo jíte 

Hladovíte nebo držíte příliš drastickou dietu. Tělo je pak z vašeho způsobu stravování ve stresu. Bojí se, kdy zase přijde hlad, a tak se snaží ukládat si i z mála co nejvíce energie do zásoby.  

Možná si od pondělí do pátku objednáváte krabičkovou dietu, ale o víkendu máte volno. To, co na sílu shodíte v týdnu, pak ovšem doženete během soboty a neděle, kdy se v jídle až tak nehlídáte. „Nefungují ani jednodenní hladovky. Ráno po půstu vám sice ručička na váze ukáže třeba o kilo méně, ale už následující den ho pravděpodobně budete mít zpět,“ tvrdí nutriční specialistka Karolína Nešporová. 

Pokuste se nedržet žádnou rychlou dietu. Měňte svůj jídelníček směrem k tomu zdravému a vyváženému postupně, ale dlouhodobě. 

Na krabičkové dietě celý život nevydržíte, a jakmile si je přestanete objednávat a nebudete se držet podobné stravy dál sami, kila se vám začnou vracet. Navíc se budete pravděpodobně stejně celou dobu těšit, jak si po ukončení diety dáte svůj oblíbený dort.  

Zdravé mlsání

Pokud se snažíte zhubnout, hlídejte si tedy to, co jíte, ale jezte dostatečně a zbytečně nehladovte. „Při extrémním kalorickém deficitu se proces hubnutí paradoxně zastaví nebo po něm následuje jojo efekt. V horším případě může dojít i k hormonální nerovnováze nebo k zhoršené funkci štítné žlázy,“ varuje Eliška Králová z @fit_styl_with_eli.  

2. I zdravé potraviny mají kalorie 

O stravu jste se naopak začali dost zajímat a dáváte si záležet, abyste jedli opravdu zdravě. Snídáte avokádový toust, sladkost ke svačině jste nahradili proteinovou tyčinkou a k večeři si uděláte lososa s rýží, případně si namícháte proteinový drink.  

Je skvělé, že tělo dopujete dostatkem bílkovin a zdravých tuků, jíte superpotraviny, nakupujete proteinové pudinky a podobně. Přestože se jedná o zdravá jídla, je zapotřebí číst etikety potravin a myslet na jejich kalorickou hodnotou. 

Snažíte-li se zhubnout, můžete si také zapisovat jídlo do kalorických tabulek. „Na internetu najdete i kalkulačku bazálního metabolismu, která vám podle věku, váhy a výšky spočítá, kolik kalorií vaše tělo spálí za den v klidovém režimu. To je minimální počet, který byste měli denně ve stravě přijmout,“ vysvětluje fitness trenérka Sabina Kaderková. 

Mohlo by vám zachutnat…

3. Spoléháte pouze na kardio 

Chůze platí za nejzdravější druh pohybu. Chodit pěšky je proto skvělý způsob, jak přirozeně navýšit svůj každodenní výdej kalorií. Jenže když budete pouze hodně chodit, denně běhat nebo šlapat doma na orbitreku, sice něco zhubnete, ale o pěknější postavě si přesto dál necháte jen zdát.   

Zkuste proto kardio spojit s posilováním. Nemusíte hned zvedat těžké váhy ve fitku, ale můžete třeba posilovat s vlastní vahou a domácí trénink si zatraktivnit i drobnými fitness doplňky

„Skvělý efekt mají posilovací gumy, kterými dobře zpevníte oblast zadečku, ale i vnější a vnitřní stranu stehen. Dále doporučuji používat činky. Pro začátek vám stačí jedno- až dvoukilové. Řada cviků se dá vymyslet také s kettlebellem,“ vyjmenovává fitness trenérka Sabina Kaderková.  

Jak si vybavit domácí fitko

4. Pozor na alkohol a přeslazené nápoje 

Celý den se držíte. Zdravě jíte, hlídáte si počet kroků na chytrých hodinkách. Ale každý večer si potřebujete dát alespoň jednu, ne-li dvě skleničky vína, prosecca nebo piva. Jenže alkohol může vaši snahu o hubnutí úplně zmařit. Pokud bez něj nevydržíte, zkuste si víno alespoň naředit minerálkou a udělat si vinný střik. Nebo si v hlavě nastavte, že jeden večer si skleničku dáte a druhý si ji odpustíte.  

„Pozor si také při snaze hubnout dávejte na přeslazené kávy se šlehačkou a ochucená smetanová lattéčka ze známých řetězců. Často se počtem kalorií vyrovnají vydatné svačině,“ upozorňuje Eliška Králová z @fit_style_with_eli.  

Samozřejmě byste měli myslet i na dostatečný pitný režim. Pokud třeba víte, že při práci u počítače na pití zapomínáte, zkuste si hned ráno postavit na stůl láhev s vodou nebo s čajem. Dejte si za úkol vypít nejméně jeden a půl litru neslazených tekutin. To dáte! 

Pitný režim pod kontrolou

5. Málo spíte a příliš se stresujete 

Nedostatek spánku je častou příčinou, proč se hubnutí nedaří. Možná máte pocit, že když budete déle vzhůru, spálíte i víc kalorií, jenže tělo takhle nefunguje. Aby mohlo hubnout, potřebuje být v pohodě a dostatečně regenerovat. Po probdělé noci vás navíc spíše popadne chuť na čokoládu. O tom, že vám bude chybět energie na cvičení a celkově budete méně výkonní, už ani nemluvě. 

Leccos může pokazit i drobný stres. „Ve stresu se v těle zvyšuje hladina hormonu kortizolu, který způsobuje ukládání tuků, a to především v oblasti břicha,“ vysvětluje fitness trenérka Sabina Kaderková.  

Méně se stresovat je logicky velmi obtížná disciplína. S jeho odbouráváním vám ale určitě pomůže práce s vlastním dechem (vědomé prodlužování nádechů a výdechů) nebo ranní několikaminutová meditace. A jako balzám na duši fungují pravidelné procházky na čerstvém vzduchu nebo čas strávený aktivitou, kterou máte opravdu rádi a umíte se díky ní ponořit do přítomného okamžiku. 

Co může pomoci odbourat stres

Už víte, co jste možná až doteď dělali špatně a proč se vám hubnout nedařilo? Odteď už to určitě půjde. Držíme vám palce!