První vůně jsou prchavé jako první lásky
S prvními vůněmi je to jako s prvními láskami. Často rychle vyprchají. Během dospívání cílíme na mainstreamové vůně, které jsou rovnou komponované tak, aby zaujaly co nejvíc lidí. Máte (nebo měli jste) to taky tak?
My holky si v tomhle období vybíráme spíš sladší nebo svěží ovocné vůně, případně jednodušší ovocně-květinové kompozice v lehounkých koncentracích tělového spreje nebo toaletky. Nejen že mají krátkou výdrž, ale taky se brzy „okoukají“, protože něco podobného nosí najednou všichni. A tak je třeba zase hledat dál.
Parfémové dospívání přináší i období vzdoru. To pak spotřebováváme kvanta vůní nebo si vezmeme „natruc“ silnou kompozici v domnění, že přebije všechno, co cítit nechceme. Pokud je sebevědomí a sebeláska teprve na cestě, ale „kytky a ovoce“ nudí, chce to spíš třeba vodní vůně nebo lehčí dřevité.
Pro parfémové dospívání se hodí
Známé značky a další stupeň voňavého zrání
Pak přijde první práce a společné žití s někým, kdo si nás konečně zaslouží. A my si konečně zasloužíme pořádnou vůni. Lahvičky už se nepohybují v řádu set, ale nezhroutíme se ani z několika tisíc. A nejvíc sexy otázka je: „Jé, ty hezky voníš, to je ta nová Prada?“ Nebo ne?
Už nestačí jen lehké toaletky, je dobré být „vidět“, takže vyneseme parfémovanou vodu. Tak trochu rafinovanou. Už nepotřebujeme mít tři čtyři flakonky, začínáme chápat, že i dva jsou dost – když stojí za to. A nevadí ani unisex kousky. Protože je čas hledat svou parfémovou osobnost a osobitost. A pánové? Mnohým právě v téhle době přestává stačit deodorant ve spreji a objevují svět skutečných vůní: kolínské a toaletní vody. A parfémy. Anebo taky unisex vůně.
Je skutečný parfém dospělost?
Kdy přichází „dospělost“ ve světě vůní? Když vybereme první skutečný parfém. Když se přestaneme bát intenzity, plných kompozic i pocitu, že se něco nehodí. Když jdeme a investujeme. Do sebe. Do kvality. Ne do nejznámější značky, ale třeba niche parfému ze small house produkce, o němž víme, že ho nejspíš nikdo nepozná. A bude nám to fuk.
Můžete investovat do osobního parfému a nechat si ho namíchat na míru. Takový, který opravdu nikdo jiný nemá. Nebo se naučit vůně vrstvit! Překvapovat kombinacemi toho, co už třeba důvěrně znáte, ale ve variacích, které nechají ingredience totálně vyniknout.
Kdy to přijde? U někoho „po dětech“. U někoho k tomu dojde, když projede půlku světa a zjistí, že hledat sám sebe na všech kontinentech nemělo smysl, protože život má svou podstatu někde jinde. Přijde to se životními zkušenostmi, zráním a skutečným uvědoměním si sebe sama. S odvahou říkat NE, když nechceme, a ANO, kdykoliv máme chuť. Když známe své hranice. A nebojíme se je kdykoliv překročit.
Ženské sebevědomí a pánská osobitost
A co ve věku, kdy na věku nezáleží?
Nejpozději od chvíle, kdy začnete říkat, že věk je jenom číslo, už budete dost dobře znát svůj vkus. A i kdyby to byl parfém, který milujete dvacet let, nenechte si ho vzít jen proto, že už má nové verze. Braňte si, co milujete, pokud to opravdu milujete. S vůní tak můžete svým způsobem zastavit čas. Na druhou stranu: ani tady nefungují zázraky. Vybírejte s rozvahou a moudrostí – což není ani zdaleka totéž co nudně a nezajímavě.
A co muži? Buď se drží svých oblíbených značek, nebo dozrávají k ještě větší eleganci, hlubokým dřevitým tónům nebo kořeněným orientálním vůním. Pozorujete to taky?
Vůně, co se líbí v každém věku
Mimochodem, v jaké životní a parfémové fázi jste teď vy? Které vůně teď prožíváte nejvíc a které si potají píšete na wish list?