Přejít na hlavní obsah

6 jednoduchých tipů, jak povzbudit svoji imunitu

29. 9. 2023

Jana Uhlířová

Čtení na 4 minuty

Tušíte, jak mysl ovlivňuje naše zdraví? A že pro svou imunitu mnoho děláte, i když nic neděláte a sladce spíte? Prozradíme, jak zvýšit obranyschopnost svého organismu a užít si podzim a zimu naplno.

„Stres a nezdravé stravovací návyky mohou ovlivnit to, jak myslíte a jak se cítíte,“ říká Mgr. Veronika Koleničková, terapeutka z Institutu funkční medicíny a výživy. Například pokud zažíváme strach, hněv nebo jiné emoce, které zvyšují hladinu stresu, tyto znepokojivé myšlenky zachycuje mozek. Ten stimuluje endokrinní systém k uvolňování hormonů, jež mají nepříznivý vliv na schopnost dělení imunitních buněk. To způsobuje pokles funkce imunitního systému, což může mít za následek větší náchylnost k nemocím. 

 Jak o sebe pečovat, abychom imunitu podpořili? 

1. Posviťte si na svůj spánek. Pravidelný a dostatečný noční odpočinek je nenahraditelný. Zjistěte, kolik spánku ideálně potřebujete, abyste se probouzeli odpočatí. A pokud můžete, snažte si ho dopřávat. Mobil nechte spát ve vedlejší místnosti...

2. Podpořte zdraví střev, protože jejich stav úzce souvisí s imunitou. „Vyvážená strava se zaměřením na dostatek zeleniny, ovoce, vlákniny a kvašených potravin vyživuje střevní mikrobiom a silný střevní mikrobiom zlepšuje imunitu,“ radí Veronika Koleničková. Zároveň tyto potraviny obsahují důležité antioxidanty, které ochraňují buňky před volnými radikály.

Sáhněte po superpotravinách i antioxidantech

3. Vstávat a cvičit. Pravidelné cvičení může zmírnit záněty a podpořit zdravou obměnu imunitních buněk. Skvělou volbou je běh, jízda na kole, chůze, plavání a pěší turistika. „Při cvičení tělo produkuje chemické látky, které jsou opakem stresových hormonů. Přestože dlouhodobé intenzivní cvičení může imunitní systém potlačit, mírné cvičení ho posiluje,“ vysvětluje terapeutka. Pravidelné mírné cvičení navíc napomáhá imunitním buňkám k regeneraci. A fyzická aktivita přispívá k udržení duševního zdraví

Rozhýbejte se

4. Hlídejte si pitný režim. Ideálně pijte čistou vodu nebo neslazené čaje. Dehydratace může zvýšit náchylnost k nemocem. Důležité tedy je hlídat si denní příjem tekutin. 

5. Ovládněte stres. Snažte se nestresovat. Samozřejmě se to lépe řekne, než udělá, ale zkuste si uvědomit, zda věci, které vás stresují, skutečně stojí za to a zda budou důležité i za několik let. Existuje spousta způsobů, které vám s tím pomůžou. „Můžete vyzkoušet mindfulness, meditaci, jógu, dechová cvičení nebo pravidelně chodit do přírody,“ říká odbornice. Duševní pohodu můžete podpořit i přírodními doplňky stravy, jako je třezalka nebo moringa.

Nalaďte se na pohodu

6. Sáhněte po doplňcích stravy. Vhodné jsou vitamíny, minerály, antioxidanty, doplňky stravy na snížení stresu a pro duševní pohodu. Vitamín C, vitamín D a zinek podpoří imunitní systém. Zinek obsahují třeba špenát, dýňová semínka, losos a mléčné výrobky od zvířat pasoucích se na zelené trávě. Zkusit můžete taky přímo cílené vitamíny na imunitu

„Potraviny bohaté na vitamín D, včetně tučných ryb, hovězích jater a žloutků, jsou sice podporou, ale ne dostatečnou, proto je vhodné vitamín D3 společně  s vitamínem K2 doplňovat,“ doporučuje Veronika Koleničková a doporučuje pít také bylinné čaje, hlavně čaje na imunitu. Echinacea, šípek, zázvor, máta peprná či černý bez jsou skvělou volbou.

Doplňujte vitamíny a minerály

Nezbývá než naše tipy vyzkoušet. Jejich kombinace vám může výrazně zpříjemnit podzim a zimu, jen tak totiž neulehnete s teplotou nebo nachlazením.