Přejít na hlavní obsah

Co dlužíte svým vlasům po létě?

14. září 2022Jana Potužníková
Moře, osvěžující koupele v rybnících nebo bazénech… Túry na horách, výlety na kolech… Chill out! Ale to, co vy jste si užívali, tak trochu devastovalo vaše vlasy. Hodně jim teď dlužíte a je čas odškodnit je štědrou dávkou pozornosti! Jak vyživit a spravit vlasy po létě?

Léto je pro vlasy dřina 

Slunce, moře, chlorované bazény… to všechno vlasy v létě namáhá a vysušuje. Čepice, klobouky, přilby na kolo? Mechanické poškození vlasů je jisté. Více se potíte a častěji stojíte pod sprchou a myjete i vlasy. Jenže neopatrné mytí narušuje přirozený mikrobiom vlasové pokožky. A nakonec, kdo se v létě stará o životosprávu? Zmrzliny, koktejly, all inclusive… Nic, v čem by byly vitamíny a minerální látky, které by pomohly vyživovat vaše vlasy.
 

Zkrátit, nebo bojovat za krásné vlasy? 

Jsou šedavé, bez lesku, krepaté, oslabené, roztřepené? Není se co divit, že se vám to chce vzdát a objednat se rovnou na stříhání. A ano, někdy je to dokonce to nejmoudřejší, co můžete udělat. „Některé vlasy jsou po létě totiž tak zničené, že jim chybí takzvaná kutikula, vrchní šupinkatá vrstva, které je při správné péči zahlazená a vlasy se lesknou. Ale když chybí? Pak není co zahlazovat a jediným řešením jsou nůžky!“ říká Ivana Pokorná z Kliniky estetické medicíny Formositas. 


Kdo nestříhá, vyživuje a pečuje!

Na kadeřníka to nevypadá a chcete zachránit, co se dá? Pak pojďme začít tím, že rozlišíme péči o vlasové vlákno a péči o vlasovou pokožku. Protože to pokaždé znamená něco jiného.  

  • Vlasová pokožka potřebuje výživu zevnitř 
    „Vlasová pokožka je jako záhon, ze kterého vlasy rostou. A pokud mají být krásné, musí dostat výživu,“ konstatuje Ivana Pokorná. Proto nejdřív patří do nákupního košíku zelenina, ovoce, kvašené mléčné produkty, ryby, ořechy, cereálie. Vyvážená strava. Protože ta rozhoduje. Pokud tělu nic z toho nedodáváte, pak si pro minerální látky sáhne k vlasové pokožce, která je jejich štědrým zdrojem.

„Tělo by mohlo jít a brát je z kostí, šlach, nicméně to by bylo život ohrožující. Zatímco to, že vám z nedostatku výživy vypadají vlasy, vás neohrozí. Ale právě proto jsou vypadávající vlasy, pokud se jinak těšíte dobrému zdraví, signálem, že musíte ve výživě přitlačit, a nejen po létě,“ varuje odbornice.  
 
Pomohou i doplňky stravy pro vlasy. „Zásadní je magnézium, kalcium, selen, zinek, křemík, biotin a vitaminy A, B, C, D a E. Také zapomínáme, že některé vitaminy jsou rozpustné v tucích - A, D, E, K, a aby se vstřebaly, podpořte je omega-3 mastnými kyselinami. Spolu s omega-3 kyselinami nezapomeňte na takzvané polyfenoly, jež vám vedle potřebných omega 9 kyselin nabídne olivový olej. Stačí jedna lžíce denně. Polyfenoly jsou významně zastoupeny rovněž ve vlašských ořechách, bobulovinách nebo slupkách ovocných plodů,“ doporučuje Ivana Pokorná s tím, že na zlepšení si i při bezchybné výživě a péči počkáte zhruba dva měsíce.

Čím podpoříte růst nových zdravých vlasů?

  • Vlasová pokožka si zaslouží i vnější péči 
    K vnější péči o vlasovou pokožku patří šampon! Jenže se musí správně používat. „Šampon totiž nikdy nepatří do délek vlasů, a především to platí pro ty dlouhé a zničené sluncem nebo třeba i barvením. Úkolem šamponu je čistit vlasovou pokožku a kořínky od nahromaděných reziduí mazu, potu, solí a nečistot. Pokud jej ale vetřete i do délek poškozených a vysušených vlasů, jen zkázu dokonáte, protože šampon přece odmašťuje,“ vysvětluje Ivana Pokorná.  

JAK NA SPRÁVNÉ MYTÍ VLASŮ?

  • namočte vlasy v celé délce 
  • u kořínků vlasů vtírejte malé množství šamponu do pokožky hlavy a potom ji jemně, ale intenzivně masírujte bříšky prstů (pozor na nehty)  
  • když šampon nepění: buď je ho málo, nebo se na něj vážou tuky z pokožky hlavy 
  • chcete-li, aby pěnil, spláchněte jej a postup opakujte 
  • mokré vlasy „nedrbejte“, jen je opatrně „vymačkejte“ do ručníku a zaviňte je do něj 

Vlasové vlákno si užije masku a kondicionér 

„U vlasového vlákna napravujeme škody způsobené především mechanickým poškozením – způsobeným už tím, že na nich ležíte. Natož když je barvíte nebo vystavíte slunci. Mechanické poškození trápí hlavně dlouhovlásky. Zatímco krátké vlasy jsou mladé, u dlouhých se díváte na vlasy staré třeba pět šest let. A představte si, jak by za takovou dobu vypadala vlákna vašeho oblíbeného svetru, kdybyste ho nosila denně, prala, barvila…,“ vysvětluje Ivana Pokorná. 

Navíc si mylně představujeme, že vlas můžeme dovyživit ještě poté, co odrostl. „Ale vlas je produkt buněčného dělení, keratinizovaný protein, nic jím neproudí. Proto také vlasy nebolí, když je stříháte, stejně jako nehty.“

Maska podle typu vašich vlasů 

Jak správně nanášet masku na vlasy? Po šamponu vezměte vlasovou masku dle svého typu vlasů. Když si nevíte rady, určitě si o ni řekněte svému kadeřníkovi. „Ale neplatí, že čím déle ji necháte, tím lépe. Zvlášť prvních pár aplikací stačí minuta dvě a pak přidávejte, aby si vlasy zvykly. Nechat ty jemné a zničené pod maskou 15 minut znamená mít je pak přetížené, tedy zplihlé. Hodně výživy zvládnou, až vlasy zesílí,“ říká Ivana Pokorná.  

Vlasové sérum, prosím! 

Teď pro změnu uděláte ještě jednu věc pro vlasovou pokožku. Dáte jí vlasovou vodu neboli vlasové sérum, ze kterého si vezme další výživu. Nanášejte podle návodu a vybírejte podle stavu pokožky hlavy. Opět poradí kadeřník, ještě lépe dermatolog.  

Osvědčená séra na vlasy

A na závěr kondicionér. Bezoplachový! 

Teď už zbývá opravdu poslední krok. Vetřít do délek vlasů kondicionér. A nejlépe ten bezoplachový, aby ve vlasech i pokožce zůstaly stopy celého předchozího procesu.

Které bezoplachové kondicionéry vyzkoušet?

Tohle všechno po létě dlužíte svým vlasům. A když v péči vytrváte, postaráte se tak zároveň o prevenci jejich kvality a zdraví i pro příští sezonu! 

Přečtěte si více