Přejít na hlavní obsah

Calvin Klein a boom unisex vůní

19. 12. 2017

notino.cz

Čtení na 5 minut

Móda byla vždy jistým komunikačním prostředkem mezi jedincem a společností. Odrážela jeho postavení, roli, osobnost, vyjadřovala jeho náladu i názor. A stejně tak nevyhnutelně, jako designéři v devadesátých letech začali vytvářet módní útočiště pro ty, co se odlišovali od mainstreamu, se unisexové vůně počaly vpisovat do podvědomí stále většího počtu lidí.

Právě tohoto trendu se rychle chytila i značka Calvin Klein, která je známá tím, že se vyhýbá stereotypům a jakýmkoli omezením. Značka CK by se mohla snadno považovat za královnu vůní pouhým množstvím, které produkuje. Má totiž ucelenou řadu snad pro každou osobnost a příležitost.

Jak se ale z CK stal opravdový pojem? Jednoduše – empatií k potřebám milovníků módy a schopností na tyto potřeby rychle reagovat. A tak začala trendy nejen reflektovat, ale brzy i vytvářet. Chopila se šance při vzestupu androgynní módy, posunu genderových rolí v domácnosti a názoru, že vůně by neměla být definována pohlavím.

Pravdou je, že neexistuje žádný (chemický) vzorec, který by vůně dělil na mužské nebo ženské; ve skutečnosti je celý problém spíše záležitostí kulturně-společenskou než biologicky danou. Po celá léta jsme byli přesvědčováni, že sladké, květinové vůně jsou určeny výhradně ženám a drsné, dřevité a kožené tóny zase mužům. A proto je jedním z hlavních důvodů oblíbenosti parfémů CK jejich schopnost vytvářet různé vůně v reakci s různými osobnostmi. Kůže a chemie těla hrají hlavní roli v tom, jak se vůně prezentuje, proto jeden parfém nemůže vonět na každém člověku stejně. Značka CK z tohoto faktu vyšla a produktové portfolio vůní rozšířila na tolik variací, aby si každý člověk našel to, co bude slušet jeho charakteru.

Calvin Klein vyznává svobodu, moderní přístup, čisté linie a jednoduchý styl. To platí i pro jejich parfémy, které se staly ikonickými nejen pro své nezaměnitelné vonné kompozice, ale i pro dokonalý design flakónů, vyzařující eleganci, sofistikovanost a styl.

Zrození CK One

CK One sice nebyla zcela první unisexová vůně na trhu, ale byla to právě TA vůně, která udělala v devadesátých letech parfém „pro oba“ žhavým trendem. Byla symbolem mladistvosti a svobodomyslnosti. Její jedinečnost spočívá v univerzálnosti a variabilitě vonných esencí. Otevírá se svěže a citrusově, srdce tvoří aroma jasmínu, kosatce, fialky a muškátového oříšku a základem jsou zemitější tóny pižma, cedru, mechu a jantaru. Vůně v jednoduchém, minimalistickém flakonku není vtíravá ani přesládlá či „zženštilá“. Aplikace je také variabilní – s atomizérem či bez.

CK Be a CK All

V roce 1996 navázal Calvin Klein po dvouleté odmlce s orientálně-dřevitou unisex vůní CK Be, která stojí v harmonickém protikladu s CK One. Je smyslnější a výborně se hodí ke všem individualistům a dobrodruhům. Stylový černý flakón ukrývá tóny levandule, bergamotu a máty se srdcem z magnólie, broskve a frézie. Základ je dotvořen živočišnou kombinací pryskyřice, cedru, pižma, vanilky, santalového dřeva a jantaru. CK Be je nevtíravým pohlazením pro okolí a je tak ideální do večerní společnosti.

CK All byla jako třetí v řadě uvedena na trh začátkem roku 2017. Je to vůně šťavňatější a smělejší. Po dvou dekádách nás Calvin Klein opět potěšil vůní, která se otevírá svěžím citrusem, nyní ale s příměsí bergamotu. Hlava přechází do květinového srdce z frézie, rebarbory a lilie a základní tóny udává vetiver, pižmo a jantar. O vůni se mluví jako o příjemné, s universálním využitím. CK trilogii tak završuje výstižným reklamním sloganem: „Be One. Be All. Just Be.“ – Buď jedním. Buď vším. Prostě buď.

CK2 jako vůně generace Y

Nová generace Y, označovaná jako „Millenials“ se může pyšnit vůní vytvořenou speciálně pro ně, a tou je CK2. Millenials odstartovali druhou unisexovou vlnu podporovanou celebritami jako Cara Delevigne, Zayn Malik či Gigi Hadid. Genderová nevyhraněnost je dnes v kurzu, móda jako by ztratila všechna pravidla. Nekonformita, originalita a svoboda jsou heslem dnešní generace a Calvin Klein opět pohotově reaguje.

CK2 byla představena v roce 2016 a oslavuje nekonečné možnosti moderního spojení mezi dvěma lidmi a nekonečně mnoho úhlů pohledu. Je to městská, dřevitě-svěží vůně, která v sobě spojuje kontrastní svěžest a jiskřivé akordy, a která následuje rychlé tempo 21. století. Vůni otevírají citrusové a zelené tóny s wasabi. Poté se rozvoní růže s kosatcem a kompozici uzavírá vetiver, kadidlo a santalové dřevo.

Flakon – láhev, coby skleněný válec ze silného skla na čirém podkladu, nabádá, aby vůně byla viděna buď obráceně nebo z profilu. Takže i obal je zde minimalistickou hříčkou určenou k reinterpretaci.