Také se o něm říká, že ženy tento parfém na mužích neskutečně zbožňují. A mužům zase tato extrémně maskulinní vůně dodává pořádnou dávku sebevědomí. I u nás na notino.cz je tento parfém jedna z nejprodávanějších niche vůní. Zkrátka Aventus od francouzské značky Creed je prostě kultovní záležitost. V čem tkví tak obrovská popularita této niche vůně? Na tuto otázku jsem se snažil najít odpověď.
Historie značky Creed sahá až do roku 1760. V niche komunitě má skvělou pověst především díky absolutně dokonalému používání ingredience zvané ambergris. Víte, o co se jedná? Je to jedna z nejvzácnějších a nejdražších parfémových ingrediencí vůbec. Voskovitá látka, která vzniká v trávicím traktu velryb. Po vyvrhnutí velrybou se na hladině oceánu pohybuje i několik desítek let, až dokud není vyplavena na pobřeží. A značka Creed používá jen ten nejkvalitnější ambergris. Parfému tato ingredience dodává komplexnost, rafinovanost a čistotu. Právě ambergris se nachází i v základě vůně Aventus.
Creed uvedl Aventus na trh v roce 2010 a je určený výhradně pro muže. Značka Creed čerpala inspiraci v dramatickém životě významných panovníků, těch, kteří dobývali svět mečem, hledali lásku a mír zároveň (často se uvádí, že šlo konkrétně o Napoleona Bonaparteho). Právě tento motiv je vyobrazený i na krabičce a flakónu parfému v podobě bojovníka na vzpínajícím se koni. Už z tohoto motivu je jasné, že parfém má evokovat maskulinní sílu, sebevědomí, vizi, odhodlanost a úspěch. A já už teď v předstihu můžu potvrdit, že toto téma se značce podařilo vystihnout opravdu mistrně.
Vůně
Po prvním nastříkání je dominantním tónem svěží bergamot. Tento citrusový akord je však jen takovým přivítáním a hned po několika sekundách ustupuje. Na scénu přichází to, o čem všichni diskutují – ananas. Tohle je jedna z nejautentičtějších interpretací vůně ananasu. Evokuje čerstvý, rozpůlený ananas, ze kterého ještě stéká čerstvá šťáva a do kterého se chystáte zakousnout. Tón jablka ještě více umocňuje pocit čerstvosti a svěžesti. Ať už by však byl tento úvod jakkoli strhující, nebylo by to v žánru pánských vůní nic převratného. Vždyť pánské citrusově-ovocné vůně jsou celkem běžné a často používané téma. Aventus to však nevzdává. Po chvíli se začíná projevovat dřevitý tón, který s postupem času lehce začíná pronikat i do mírné zakouřenosti. Tato zakouřenost nemá nic společného s vůní cigaret. Je to spíš interpretace mysterióznosti. Tento akord je reprezentovaný tónem březové kůry. Výsledkem je tedy kontrast svěžesti ovocné složky – ananasu a jablka a temné dřevité složky. U tohoto kontrastu je potřeba se zastavit, protože právě ten vůni posouvá do oblasti velmi univerzálního použití. Abyste rozuměli – je v ní hravost i vážnost. Je v hodná na použití v létě i v zimě. Můžete si ji vzít k obleku i k tričku a džínám. Podle mě je právě tato hra kontrastů, které jsou v perfektní harmonii, to, co dělá Aventus tak přitažlivým. Je ztělesněním mužnosti, která zahrnuje hravost i vážnost zároveň. Fascinuje mě jakási zvláštní čistota, kterou tato vůně evokuje (i přes vzpomínaný efekt zakouřenosti). A taky sebevědomí a jistota, s jakými se tato vůně prezentuje a tím prezentuje i samotného nositele. Také se mi velmi líbí efekt transparentnosti, který se ale velmi těžko popisuje. Přesto se u její transparentnosti na chvíli zastavme.
Transparentnost v parfémech
Jeden z nejuznávanějších parfumářů současnosti – Jean Claude Ellena – je známý právě díky svému rukopisu „transparentních vůní“. Jak už jsem říkal, je to těžko popsatelný fenomén, který spočívá ve vytvoření efektu, jako kdyby všechny ingredience vůně visely v oblaku. Nadlehčené, nenásilné, rafinované. My na notino.cz prodáváme vůně jeho dcery Céline Ellena, která tento rukopis očividně pochytila od svého otce. Sama stojí za značkou The Different Company. Tuto značku vzpomínám schválně, protože moc dobře vím, že mnoho lidí těžké vůně obtěžují a nechtějí je nosit, přesto ale chtějí nějaké kvalitní parfémy a ty bývají často těžké. The Different Company je skvělou alternativou. Já osobně bych rád upozornil na jejich vůni Sublime Balkiss.