Přejít na hlavní obsah

RECENZE: Creed Aventus – moderní klasika pro muže

14. 3. 2016

notino.cz

Čtení na 6 minut

Stačí, že člověk zavítá na jakékoli fórum o mužských parfémech a do pár minut stoprocentně natrefí na diskuzi o parfému Aventus od niche značky Creed. Na Fragrantice je to jeden z nejoblíbenějších pánských niche parfémů s obrovským množstvím velmi pozitivních ohlasů od uživatelů. A pamatuji si na jednoho zákazníka na naší nicheTour, který byl z Aventusu tak unešený, že jiný parfém už ani nechtěl vyzkoušet.

Také se o něm říká, že ženy tento parfém na mužích neskutečně zbožňují. A mužům zase tato extrémně maskulinní vůně dodává pořádnou dávku sebevědomí. I u nás na notino.cz je tento parfém jedna z nejprodávanějších niche vůní. Zkrátka Aventus od francouzské značky Creed je prostě kultovní záležitost. V čem tkví tak obrovská popularita této niche vůně? Na tuto otázku jsem se snažil najít odpověď.

Historie značky Creed sahá až do roku 1760. V niche komunitě má skvělou pověst především díky absolutně dokonalému používání ingredience zvané ambergris. Víte, o co se jedná? Je to jedna z nejvzácnějších a nejdražších parfémových ingrediencí vůbec. Voskovitá látka, která vzniká v trávicím traktu velryb. Po vyvrhnutí velrybou se na hladině oceánu pohybuje i několik desítek let, až dokud není vyplavena na pobřeží. A značka Creed používá jen ten nejkvalitnější ambergris. Parfému tato ingredience dodává komplexnost, rafinovanost a čistotu. Právě ambergris se nachází i v základě vůně Aventus.

Creed uvedl Aventus na trh v roce 2010 a je určený výhradně pro muže. Značka Creed čerpala inspiraci v dramatickém životě významných panovníků, těch, kteří dobývali svět mečem, hledali lásku a mír zároveň (často se uvádí, že šlo konkrétně o Napoleona Bonaparteho). Právě tento motiv je vyobrazený i na krabičce a flakónu parfému v podobě bojovníka na vzpínajícím se koni. Už z tohoto motivu je jasné, že parfém má evokovat maskulinní sílu, sebevědomí, vizi, odhodlanost a úspěch. A já už teď v předstihu můžu potvrdit, že toto téma se značce podařilo vystihnout opravdu mistrně.

Vůně

Po prvním nastříkání je dominantním tónem svěží bergamot. Tento citrusový akord je však jen takovým přivítáním a hned po několika sekundách ustupuje. Na scénu přichází to, o čem všichni diskutují – ananas. Tohle je jedna z nejautentičtějších interpretací vůně ananasu. Evokuje čerstvý, rozpůlený ananas, ze kterého ještě stéká čerstvá šťáva a do kterého se chystáte zakousnout. Tón jablka ještě více umocňuje pocit čerstvosti a svěžesti. Ať už by však byl tento úvod jakkoli strhující, nebylo by to v žánru pánských vůní nic převratného. Vždyť pánské citrusově-ovocné vůně jsou celkem běžné a často používané téma. Aventus to však nevzdává. Po chvíli se začíná projevovat dřevitý tón, který s postupem času lehce začíná pronikat i do mírné zakouřenosti. Tato zakouřenost nemá nic společného s vůní cigaret. Je to spíš interpretace mysterióznosti. Tento akord je reprezentovaný tónem březové kůry. Výsledkem je tedy kontrast svěžesti ovocné složky – ananasu a jablka a temné dřevité složky. U tohoto kontrastu je potřeba se zastavit, protože právě ten vůni posouvá do oblasti velmi univerzálního použití. Abyste rozuměli – je v ní hravost i vážnost. Je v hodná na použití v létě i v zimě. Můžete si ji vzít k obleku i k tričku a džínám. Podle mě je právě tato hra kontrastů, které jsou v perfektní harmonii, to, co dělá Aventus tak přitažlivým. Je ztělesněním mužnosti, která zahrnuje hravost i vážnost zároveň. Fascinuje mě jakási zvláštní čistota, kterou tato vůně evokuje (i přes vzpomínaný efekt zakouřenosti). A taky sebevědomí a jistota, s jakými se tato vůně prezentuje a tím prezentuje i samotného nositele. Také se mi velmi líbí efekt transparentnosti, který se ale velmi těžko popisuje. Přesto se u její transparentnosti na chvíli zastavme.

Transparentnost v parfémech

Jeden z nejuznávanějších parfumářů současnosti – Jean Claude Ellena – je známý právě díky svému rukopisu „transparentních vůní“. Jak už jsem říkal, je to těžko popsatelný fenomén, který spočívá ve vytvoření efektu, jako kdyby všechny ingredience vůně visely v oblaku. Nadlehčené, nenásilné, rafinované. My na notino.cz prodáváme vůně jeho dcery Céline Ellena, která tento rukopis očividně pochytila od svého otce. Sama stojí za značkou The Different Company. Tuto značku vzpomínám schválně, protože moc dobře vím, že mnoho lidí těžké vůně obtěžují a nechtějí je nosit, přesto ale chtějí nějaké kvalitní parfémy a ty bývají často těžké. The Different Company je skvělou alternativou. Já osobně bych rád upozornil na jejich vůni Sublime Balkiss.

Závěr vůně

V závěru se ukázala sladkost vanilky spolu se zemitým pačuli a už zmiňovaným ambergris. Nikdy nedošlo k vybočení z hlavního tématu čistoty, extrémní mužnosti a hry kontrastů – ovocná složka versus dřevo.

Životnost vůně je opravdu výborná – vydrží okolo 8 – 10 hodin. A to na běžné nošení úplně stačí. Celkový dojem, který tato vůně vyvolává, je čistota, rafinovanost a sofistikovanost. Už je nám jasné, proč je tak oblíbená u mužů stejně jako u žen, které ji na mužích obdivují. Díky použití těch nejlepších ingrediencí a originálním uchopením tématu pánských citrusových vůní niche značka Creed potvrdila, že vytváří jedny z nejlepších svěžích vůní na světě.

Na závěr mě napadá ještě jedno přirovnání. Pokud hledá muž luxusní a zároveň jednu jedinou univerzální vůni, do práce i na volný čas, na léto i na zimu, na den i na večer, která ho bude definovat, tak je to Aventus.

Na notino.cz najdete vůni Creed Aventus v různých baleních včetně cenově dostupných odstřiků, díky kterým si můžete vůni v klidu vyzkoušet.